Gode bilder er den viktigste stoppeffekten til din hjemmeside

Din hjemmeside er bare en av fire millioner i Norge. I hele verden er det over en milliard hjemmesider. Enten du ønsker bygge din merkevare på din hjemmeside eller bare bruke den som et «digitalt visittkort», er det avgjørende å tenke på hvordan du vil framstå. Du vet best selv hva dine kvaliteter er. Er ditt produkt eksklusivt? Er du best på kundeservice? Selger du smarte løsninger, eller er dine løsninger ekstra effektive? Dersom bildene på hjemmesiden din gjenspeiler dine kvaliteter (USP), øker det troverdigheten og du vil få et enda bedre rykte med dine produkter og tjenester enn du har i dag. Les mer om USP (unique selling proposition).

Har du gode og velkomponerte bilder på nettsiden din, vil det være selve stoppeffekten! Blikkfanget som gjør at du stopper opp og tenker: Dette vil jeg vite mer om.

En nettside finner du primært ved søk. Når du er på utkikk etter et produkt eller en tjeneste, er det første du gjør å sette deg ned med mobilen i hånda, eller ved en PC. Det mest kjente verbet for dette i dag er vel «å google». Les mer om bedre synlighet. Treffene du får ved å søke på «hus og hytter» er mange. Har du gode og velkomponerte bilder på  nettsiden din, vil det være selve stoppeffekten! Blikkfanget som gjør at du stopper opp og tenker: Dette vil jeg vite mer om. Dersom du da følger opp med gode tekster og lett tilgjengelig kontaktmuligheter (CTA), er du et skritt nærmere et salg.

Hva er et godt bilde?

Svaret på dette spørsmålet er mange. Men vi påvirkes av veldig mye mer en vi kanskje tror. For eksempel påvirker fargene i et bilde følelsene våres på godt og vondt. Som igjen kan spille en rolle i forhold til om vi ønsker å vite mer om produktet eller ei. Bildet i seg selv kommuniserer. Er motivet i bilde ærlig, eller er det falskt? Fremstår det for glossy, kan det kanskje få seeren til å tro at bilde lyver. Hvilken stemning vil du kommunisere? Bruk av mennesker i bildene kan være med på å sette deg inn i samme situasjon. Du kan nærmest føle på stemningen det er å sitte ved hytteveggen i strålende vær med ved gode venner å kikke utover sjøen.

Ta kontakt om du ønsker hjelp med gode bilder. Se noen demobilder som er tatt får våre kunder under. Se også eksempler på gratis bilder for kommersielt bruk under.

Gratis bilder til kommersielt bruk

For å fremstå mest mulig troverdig, er ofte det beste å bruke en fotograf, eller en som er flink med kamera til å ta bilder til nettsiden din. Men det kommer jo litt an på bransje, hva du vil formidle og sist men ikke minst budsjettet ditt på å bygge en nettside med treffende innhold.

Dersom budsjetter er lavt, og du trenger noen illustrerende bilder til din hjemmeside, kan du benytte deg av såkalte «stockphoto»-nettsider, som tilbyr gratis bilder for kommersielt bruk. Under kan du se noen eksempler på bilder i kategoriene: Helse, håndverker, kontor, kreativ og Norge.

Ta kontakt om du ønsker tips om nettsider der du kan laste ned bilder gratis for kommersielt bruk. Bildene under er lastet ned fra Unsplash.com