Smelter på tunga

Du har et stort salg på gang. For å skape et godt førsteinntrykk ønsker du å be din interesserte kunde ut på en bedre middag. Det står mellom to restauranter. Menyen og prisen er akkurat den samme. Det er en velsmakende mør biff som smelter på tunga med utsøkt tilbehør.

Restaurant 1 er nyoppusset med moderne interiør. Det er dempet belysning, og store vindusflater ut mot sjøen. Servitørene er muntre og tar seg god tid til deg.

Restaurant 2 er nedslitt. Stolene knirker, så det nesten er skummelt å sette seg ned. Du kjenner sand under skoende når du går på gulvet. Det virker som om servitørene bare venter på at dagen er slutt.

Hvilken restaurant velger du?

Vi regner med du allerede har tatt poenget. En nettside bør gjenspeile produktet og tjenesten du tilbyr.

Selgende innhold

I 2016 ble det registrert mer enn fire millioner nettsider i Norge og over en milliard nettsteder i hele Verden. Konkurransen er stor der ute. Hvordan skille seg ut i den store mengden?

Godt og selgende innhold er viktig. Det er mange skriveregler man kan ta i bruk for å gjøre tekstjobben enklere. Men først og fremst. Tenkt på hvem du henvender deg til. Skriv enkelt. Skriv som du snakker. Hvordan formulerer du deg når du treffer en som har behov for ditt produkt eller din tjeneste på gaten? Å selge er å brenne for noe.

Gode bilder og levende videoer selger. Som i eksempelet med restaurantene over. Hvilken kontekst presenterer du produktet ditt i? Gjennom bruk av sosiale medier og bedre kamera, er fler og fler flinke på å ta gode bilder og videoer. Andre kan være gode på å bygge hus, eller advokattjenester. De er kanskje ikke best på foto og video. Da anbefaler vi å ta kontakt med oss eller med en profesjonell fotograf, for å fremstille dine varer på best mulig måte. Fagfolk er fagfolk.

Strategisk innhold

Når man skal lage innhold for en nettside, er det smart å lage en strategi for innholdet. Hvem skriver du til? Hvor gammel er de? Hvor bor de? Hva er målet med nettsiden din? Folk flest bruker kort tid per nettside. Det er derfor viktig å skrive kort og godt. Kom raskt til poenget.

Strukturer innholdet. Det viktigste må stå først og øverst. Det som er mindre viktig men kjekt for spesielt interesserte, kan ligge lenger ned og inn på nettsiden. For eksempel kan en tekst om bedriften ligge lenger inn på nettsiden. Det du har som kan løse et behov for en kunde, burde være fremst og øverst.

To kommunikasjonsmodeller du må kjenne til når du skriver tekst er USP og AIDA. USP står for Unique Selling Proposition. Den handler om å få frem det ene unike med ditt produkt, og kommunisere akkurat dette ene unike. AIDA står for:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

Det første du skal gjøre er å vekke oppmerksomhet (attention), deretter interesse, så et sterkt ønske om å skaffe seg noe, og til slutt «call to action». En god nettside bør adri «stoppe», men gå i ring. Men det mener vi at det alltid bør være noe å klikke seg videre til.

En utvidelse av AIDA er AISAS. Denne modellen er nyttig med tanke på nettsider og søkemotorer. AISAS står for:

  • Attention
  • Interest
  • Search
  • Action
  • Share

Når man skriver for nett er det viktig å ha med hvilke søkeord du tenker leseren vil søke på for å finne ditt produkt. Vår største drøm, er vel kanskje at produktene våres eller nettsiden blir så bra at folk vil dele den. Det minste vi kan gjøre, er i hvert fall å gjøre det enkelt å dele.

Funksjonell og moderne nettside

Nettsiden bør ha et enkelt, innbydende og moderne design. Det skal være lett å lese, lett å navigere, lett og kontakte deg, og lett og dele. Dette gjelder alle flater. Fra en liten smartphone til en stor dataskjerm.

I tillegg lagt til rette så du blir godt synlig i søkemotorer. I 2015 begynte Google en nedprioritering i søkemotoren av nettsider som ikke er mobilvennlige. Test om nettsiden din er mobilvennlig her.

Vi hjelper deg gjerne

Vi hjelper deg gjerne med hele eller deler av jobben. Fra oppsett av en enkel nettside, til fullstendig ferdig nettsiden inkludert strategi, struktur og selgende innhold. Uansett får du mange gode tips på veien gratis, når du handler hos oss.